Fandango blogg

Tema: Markedsføring, innhold, business, sosiale medier

5 enkle tips for å starte blogg til bedriften din

Av Maren Klungtveit  /  Fandango.no  /  15. august 2019

Stadig flere bruker Google for å finne informasjon. I et hav av nettsider og søkeord vil du gjerne at en leser skal finne veien til din nettside. Å skrive en blogg er med å øke synligheten din på nettet, og er med på å gi leseren akkurat den informasjonen du ønsker å formidle.

I en salgsprosess er det viktig å bygge tillit og troverdighet hos leseren, og bloggen kan være et verktøy for akkurat dette. Del kunnskap, fagartikler, og løs utfordringer for kunder. Vis at din bedrift er et trygt valg.

Er du en av de som har vurdert å starte en blogg, men fortsatt synes oppgaven virker for stor og tidkrevende? Med en god dose kunnskap og en god plan kan blogg bli både effektivt og lønnsomt. I en tid hvor alt blir digitalisert, er det viktigere enn noen gang å være synlig på nett.

Her har vi samlet noen enkle tips for å komme i gang med ny blogg.

Bygg opp tillit og troverdighet i markedet ved å dele kunnskap og fagartikler, og å løse utfordringer for kunder. 

1. Hva, hvorfor og for hvem?

Før du bestemmer deg for hva du skal skrive om, bør du finne ut hvorfor du ønsker å dele og hva som er budskapet ditt. Start gjerne med å lage et bilde av hvem som er din bedrifts personas. Identifiser leseren din og hva han er ute etter.

2. Legg en plan

Legg en plan. Hvor ofte vil du blogge, og hvilke tema vil du ta opp?

Det er ikke alle dager du er like opplagt til å skrive. En god plan kan hjelpe deg å holde fokus, hvis ikke så utsetter du det til neste dag. Over tid vil du se hvilke tema som engasjerer og ikke, og du kan rette innholdet ditt etter dette. Ikke bli utålmodig hvis det tar tid før du får resultater, det viktigste er at du jevnlig oppdaterer bloggen.

Velg tema som er aktuelle i din bransje. Vis at du forstår leserens utfordringer og mål.

3. Gjør det lett og gøy å lese

Bruk tid på utforming av bloggen. Velg deg en stil og en mal. Innleggene skal være lette å lese, så tenk gjennom språk og struktur på teksten. Del gjerne innleggene dine inn i kategorier. Her er tre gode grunner til hvorfor du trenger et godt oppsett:

• Det er lettere å holde fokus og arbeidet blir mer effektivt
• Det hjelper leseren å lettere forstå hva du ønsker å formidle
• Det kan gjør det lettere for leseren å huske hva du skrev

4. Tenk gjennom søkeord og synlighet

Vær synlig – bruk Google for alt det er verdt. Gjennomfør en søkeordsanalyse for å se hva leserne søker etter; hva som gir salg og hva som gir besøk. Det er ikke alltid slik at de vanligste ordene gir best synlighet. Finn de rette nøkkelordene, de som kundene søker etter.

5. Spre det glade budskap

Bruk sosiale media. Del innleggene dine på Facebook, Twitter og LinkedIn. Slik kan lesere lettere finne veien til nettsiden din.Vær aktiv i kommentarfelt og husk å svare på kommentarer. Hver gang du skriver et blogginnlegg skaper du innhold som leserne kan dele på sosiale media. Husk derfor å inkludere en deleknapp for sosiale media.

Så hva venter du på? Sett i gang å blogge! 

Ønsker du mer informasjon om hvordan du kan komme i gang?