Fandango blogg

Tema: Blogging, Innhold, Markedsføring, Sosiale Medier

4 ofte stilte spørsmål om bedriftsblogg – her finner du svarene!

Av Maren Klungtveit  /  Fandango.no  /  21. oktober 2019

I samtale med bedrifter hender det at vi anbefaler blogging som en del av markedsføringen. Responsen er ofte at blogg er noe de har vurdert, og at de bare trenger å komme i gang med det, men så stopper det opp. Men hvorfor er det slik? La oss se nærmere på spørsmålene som går igjen gang etter gang.

Ønsker du å starte en bedriftsblogg? God idé!

Bloggen kan jo hjelpe deg med å nå ut til en hel haug med folk. Og ikke bare til målgruppene dine, men også lesere som mer eller mindre tilfeldig søker etter det nettopp det du er god på, og det du tilbyr. 

Samtidig vet vi veldig godt at terskelen for å skrive noe som helst er veldig høy for veldig mange. Kanskje vet en ikke helt hvilke ord en skal bruke, eller hvem en skal snakke til.

Kanskje er en usikker på om språket er godt nok. Mange føler også at de ikke har noe særlig å formidle, eller forstår ikke at det kan være interessant for andre. Men det kan det! Og vi hjelper deg gjerne hvis du ikke finner ordene selv.

Bloggen bidrar mer enn noe annet til at du fyller nettsiden din med innhold som betyr noe for de som besøker deg, og gjør nettsiden vesentlig mer søkbar i Google.

Du kan nemlig lage verdifullt innhold som vil ligge på nettsiden din og i søkemotorene i lang tid. Ikke bare gjør det deg relevant for de som leser det du skriver – det gjør i tillegg at du havner vesentlig høyere opp i søketreff enn du ellers ville gjort!

Vi har tidligere skrevet et innlegg med tips til å starte bedriftsblogg, og det er et veldig greit utgangspunkt for å komme i gang. 

Men nå har også vi samlet sammen noen av de spørsmålene vi oftest får:

1. Hvorfor bør vår bedrift ha blogg?

Blogg er et sentralt verktøy innen inbound marketing, hvor det handler om å skape muligheter og tiltrekke seg leads og kunder. Å skrive blogginnhold der du deler tips og kunnskap kan være med å øke troverdigheten til bedriften din, og skape den tilliten som gjør at det er du som blir valgt foran konkurrentene dine.

Her er flere gode grunner til å skrive blogginnlegg:

• Du kan få økt trafikk til nettsiden din
• Du kan bli mer synlig i søk på Google
• Nettsiden din blir oppdatert hver gang du publiserer et nytt innlegg
• Du får innhold som du kan dele videre i sosiale medier
• Hvert innlegg kan inneholde en CTA

2. Hva skal vi dele?

Hva er det leseren søker etter?

Sannsynligvis har de et spørsmål de ønsker å få svar på. I de fleste bedrifter finnes det mye kunnskap, og ved å dele av denne kunnskapen kan du lage verdifullt innhold som leseren søker etter. Du kan også skrive om aktuelt og nyheter i din bedrift eller bransje, lage en liste med tips, og presentere ansatte og kolleger.

Start med å legge en plan om hva dere vil dele, hvem er det som skal lage innholdet, hvor ofte skal dere poste og i hvilke medier dere skal dele. Husk at når du først er i gang med å skrive innhold, så kan du lage flere innlegg på en gang som du publiserer når det passer.

Søk på internett etter inspirasjon fra andre blogger, gjerne de som er i din bransje.

3. Hvor ofte bør vi blogge?

Ifølge HubSpot bør du poste minst 11 innlegg i måneden for best mulig trafikk på nettsiden din. For noen bedrifter er det overkommelig, men la oss være ærlige; for andre kan det bli i overkant mye – for å si det forsiktig!

Vi anbefaler minst ett innlegg i uken for å lage aktivitet på nettsiden din. Som en bonus får du i tillegg mer innhold å dele i sosiale medier.

Men ikke lag innhold bare for å lage innhold; du må ha noe du ønsker å formidle. En god huskeregel er kvalitet over kvantitet.

4. Hvor lange innlegg skal vi skrive?

Det er ingen regel på hvor mange ord et blogginnlegg skal inneholde. Denne artikkelen fra Forbes, skrevet av John Rampton, forteller at innlegg som har mer enn 1500 ord får 22.6% mer likes på Facebook. Men blogger du relativt ofte, kan du fint holde deg til litt kortere innlegg og samtidig få god effekt. 

En tommelfingerregel fra SEO-ekspertene Yoast, er minimum 300 ord per innlegg. Det er ikke allverden, men likevel langt nok til at det oftest omfatter en passe variert tekst som inneholder tilstrekkelig med informasjon og et knippe søkeord som søkemotorene kan fange opp. Likevel er anbefalingen fra Yoast også klar: lengre innlegg ranker bedre – dvs. er mer søkbare – enn korte innlegg.

 

Vi hjelper deg gjerne med å lage innhold!

Vi samarbeider med våre kunder for å lage relevant innhold til blogg og sosiale medier. Vi hjelper med alt fra innholdsplan, til skriving og publisering. Hva trenger du hjelp til?